The Influence of the Gemification Method on Vocabulary Development in Primary Schools
DOI:
https://doi.org/10.62734/jtech.v2i1.483Keywords:
Gamification; English; Elementary SchoolAbstract
English in Indonesia is studied as a foreign language since school age to help prepare the younger generation to face the global world. However, the uneven education system in cities and rural areas is one of the challenges in teaching English to students. As a result of this challenge, students' motivation to learn English is low because it is considered boring and difficult to learn. The difference in English language skills of elementary school children in urban and rural areas is the reason for the implementation of this English language training service program for elementary school students. This program aims to improve English skills, especially vocabulary development and speaking skills for elementary school students. Teaching using the gamification method is an option that is considered effective for teaching and training students to learn English because it can increase children's interest and motivation through playing snakes and ladders, guessing words, and singing. The data collection techniques used are participant observation, pre-test, and post-test.
Downloads
References
Agung, I. G. A. M., Budiartha, P. G., & Jayanti, N. L. P. L. (2023). PELATIHAN BAHASA INGGRIS DENGAN METODE GAMIFIKASI DI SD SATHYA SAI DENPASAR. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(12), 4536-4542.
Hamid, L. O. M. I., & Kadirun. (2023). OPTIMALISASI PENGGUNAAN APLIKASI HANGMAN BERBASIS GAMIFIKASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOSAKATA SISWA SDN 1 BONE KANCITALA KAB. MUNA. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 1773–1777.
Indarti, I., & Laraswati, D. (2021). Digital Game Based Learning Tebak Nama Buah dan Sayuran Dalam Bahasa Inggris Dengan Model Addie. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 7(1), 45-50.
Khomsin, K., & Rahimmatussalisa, R. (2021). Efektivitas Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 25-33.
Legowo, Y. A. S. (2022). Gamifikasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. JISPE Journal of Islamic Primary Education, 3(1), 13-30.
Maili, S. N. (2018). Bahasa Inggris pada sekolah dasar: Mengapa perlu dan mengapa dipersoalkan. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 6(1), 23-28.
Naiborhu, R. (2019). Upaya meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Inggris melalui metode bermain peran. Jurnal global edukasi, 3(1), 7-12.
Nisa, I. F. (2020). Kebijakan dan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Inggris untuk SD di Indonesia.
Nurazizah, N. (2023). Lagu Anak-Anak Untuk Pembelajaran Bahasa Inggris SD. KARIMAH TAUHID, 2(1), 263-271.
Pujianingsih, J. P., Khotimah, K., Wibowot, R. P., & Lorenza, S. O. (2024). Gamification: Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(1), 69-76.
Putra, S. D., Aryani, D., & Ariessanti, H. D. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Gamifikasi Wordwall Di Era Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Daring. Terang: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Menerangi Negeri, 4(1), 83–90. https://doi.org/10.33322/terang.v4i1.1449
Putri, A., & Nugraha, B. (2024). PENGEMBANGAN DAN PENILAIAN PERMAINAN EDUKASI BAHASA INGGRIS UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR DENGAN PENDEKATAN BERBASIS KOMPUTASI. Journal of Visual And Communication And Humanities (JVCH), 1(1), 1–7.
Sari, R. K., & Nurani, S. (2021). Quizizz Atau Kahoot, Gamifikasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(3), 78–86. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v1i3.87
Setyaningsih, R. (2023). Peran Permainan Edukatif dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7299-7307.
Shelinawati, U. (2022). Efektivitas storytelling melalui elemen-elemen gamifikasi terhadap peningkatan vocabulary pada siswa di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Srimuliyani, S. (2023). Menggunakan Teknik Gamifikasi untuk Meningkatkan Pembelajaran dan Keterlibatan Siswa di Kelas. EDUCARE: Jurnal Pendidikan dan Kesehatan, 1(1), 29-35.
Wedayanthi, L. M. D., Sueca, I. N., & Putra, I. P. A. S. (2024). Optimalisasi pembelajaran bahasa inggris berbasis gamifikasi dalam implementasi kurikulum merdeka. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(4), 3959–3965.
Widyahening, T., Evy, C., & Rahayu, M. S. (2021). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Cerita Rakyat bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 108.
Downloads
-
PDF
Abstract View: 10,
PDF Download: 3
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Titah Agastya Santoso, Yesika Agnes Sandya Armeridha, Dian Arief Pradana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.