Analisis Konsep Pendidikan Kritis Tan Malaka Dalam Buku Aksi Massa: Pendidikan Sebagai Alat Perjuangan

Authors

  • Syiva Al Salwa Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • Istikhomah Istikhomah Universitas Airlangga
  • Jessica Nur Faeda Departemen Sarinah GMNI Banyuwangi
  • Stanny Tessa Yuriska Departemen Sarinah GMNI Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.62734/jurnalpuspaka.v1i3.716

Keywords:

Tan Malaka, critical education, Mass Action

Abstract

This study examines Tan Malaka's thoughts on criticaleducation as expressed in his work Aksi Massa (1926), with anemphasis on his view of education as an instrument of politicalstruggle and national liberation. For Tan Malaka, education isnot neutral, but rather laden with ideological interests, whereduring the colonial period it was used as a tool by the colonizersto produce a skilled workforce that was politically obedient. From a critical education perspective, Tan Malaka's ideasemphasize the importance of education as a means of buildingclass consciousness, strengthening solidarity, and mobilizingworkers and farmers towards true independence. This study uses a qualitative method with a literature study approach thatfocuses on Aksi Massa and secondary sources relevant tocritical education. The findings show that for Tan Malaka, education not only functions as an intellectual activity, but alsoas a medium for liberation and mass organization to destroyoppressive structures in order to realize a just and independentsociety.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afida, I., Diana, E., & Agus Puspita, D. M. Q. (2021). Merdeka Belajar dan Pendidikan Kritis Paulo Friere dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 12(02), 45–61. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i02.553

Alim, S. (2024). Ulama dan Kolonialisme Belanda: Respons Syekh Nawawi Banten dan Sayid Usman. Thalibul Ilmi Publishing & Education.

Alwi, U., Badwi, A., & Baharuddin, B. (2021). Peran Pendidikan Sebagai Transformasi Sosial dan Budaya. Jurnal Al-Qiyam, 2(2), 188–194. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v2i2.176

Bethari, R. A. (2024). EKSISTENSI DAN KEBEBASAN DALAM PEMIKIRAN PAULO FREIRE: MENUJU HUMANISASI MELALUI KESADARAN KRITIS. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, dan Sosial Budaya, 30(3), 1–12. https://doi.org/10.33503/paradigma.v30i3.69

Boimau, A. M., Taneo, F., Natonis, W., Tefa, R., & Indriani, M. (2025). PENGUATAN KESADARAN KRITIS SEJAK DINI MELALUI KURIKULUM SD BERBASIS TEORI REVOLUSI SOSIAL. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 3(1), 107–119.

Dianawati Lega & Hartanto. (2023). Tanggungjawab Pemerintah dan Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. ADIL: Indonesia Journal, 4(2), 54–67. https://doi.org/10.35473/aij.v4i2.2404

Fathul Wahid. (2023). Kesadaran Kolektif Pendidikan Tinggi. Universitas Islam Indonesia.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Continuum.

Hadi, A., & Romadloni, S. (2025). Traces of Tan Malaka’s Thoughts on Education: Relevance an Implications for Contemporary Education. SINGOSARI: Jurnal Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se-Indonesia (P3SI) Wilayah Jawa Timur, 1(3), 71–74. https://doi.org/10.63440/singosari.v1i3.48

Hamna, Bk, M. K. U., Hamna, Pontoh, A. F., & Sinyor, R. (2024). Peran Strategis Bahasa Indonesia dalam Membangun Identitas Budaya dan Masyarakat Berdaya Saing. JURAGAN: Jurnal Ragam Pengabdian, 1(2), 60–69. https://doi.org/10.62710/abtbar05

Hasan, M., Hasan, S., Anita, A., Yasir, A., & Basirun, B. (2023). KEBIJAKAN SISTEM PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA ZAMAN PRA KEMERDEKAAN MASA KOLONIAL BELANDA DAN JEPANG. Al Wildan: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 126–136. https://doi.org/10.57146/alwildan.v1i3.711

Husin, A., & Guntara, M. A. (2021). Dampak Eksploitasi Anak Dalam Bidang Pendidikan. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 947–958. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.947-958.2021

Ilaa, D. T. (2021). Feminisme dan Kebebasan Perempuan Indonesia dalam Filosofi. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), 211–216. https://doi.org/10.23887/jfi.v4i3.31115

Ixfina, F. D., & Rohma, S. N. (2025). Dasar-Dasar Pendidikan sebagai Pembentuk Moral dan Intelektual Peserta Didik di Sekolah Dasar. J-CEKI:Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(2), 222–231. https://doi.org/10.56799/jceki.v4i2.7065

Kurniawati, O. B., & Junaidi, M. (2023). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF KH. ABDURRAHMAN WAHID. Dar El Ilmi: Jurnal Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 10(1), 135–166. https://doi.org/10.52166/darelilmi.v10i1.4581

Lestari, A., Munajah, N., & Uyuni, B. (2023). KONSEP PENDIDIKAN PAULO FREIRE DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 288–307. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v6i2.3319

Malaka, T. (2022). Aksi Massa. Narasi.

Mantili, R., & Jumalan, R. (2022). EKSISTENSI TEORI HAK MILIK PRIBADI DALAM KEPEMILIKAN PERSEROAN TERBATAS (DARI PERSPEKTIF SISTEM KAPITALISME DAN SISTEM EKONOMI PANCASILA). Acta Diurnal Jurnal Ilmu Hukum Kenotariatan dan ke-PPAT-an, 5(2), 251–269. https://doi.org/10.23920/acta.v5i2.929

Mukhtar, J., Yunus, Y., & Nugroho, I. (2021). Integrasi Kegiatan Masyarakat Budaya Lokal dan Lembaga dalam Pendidikan Toleransi. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 16(1), 43–57. https://doi.org/10.31332/ai.v0i0.2676

Munawarah, R., & Kristanto, A. A. (2022). Alienasi Pemuda dalam Politik: Peran Nilai dan Kepercayaan Politik Pada Partisipasi Politik Pemilih Pemula. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 32–50. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7081

Nesti, M. R., & Pendri, A. (2023). Nilai Kebebasan sebagai Wujud Protes dalam Puisi Karya Wiji Thukul dan Chairil Anwar: Kajian Analisis Break. GERAM, 11(2), 90–101. https://doi.org/10.25299/geram.2023.vol11(2).15432

Nur, A. (2022). Kapitalisme Pendidikan dan Reinventing Paradigma Pendidikan Indonesia: Sebuah Tinjauan Antropologi Pendidikan. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(1), 69–84. https://doi.org/10.55623/au.v3i1.94

Pramono, M. (2023). Impotence in Education: Tracing Fragments of Agamben’s Philosophy of Education. MOZAIK HUMANIORA, 23(1), 93–106. https://doi.org/10.20473/mozaik.v23i1.38265

Prayogi, A., Nasrullah, R., Wahyudi, N. A., Setyawan, M. A., Riyadi, R., & Syaifuddin, M. (2025). Pentingnya Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh bagi Siswa Sekolah: Suatu Kajian Teoritis dan Praktis. Quantum Edukatif: Jurnal Pendidikan Multidisplin, 2(1), 29 Aprl 2025.

Qomaruddin, Q., & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 77–84. https://doi.org/10.52620/jomaa.v1i2.93

Rafiqoh Salma, Dewi, R., & Wulandari, L. (2023). Pengaruh Politik Etis Kolonial Belanda Terhadap Pertanian dan Ekonomi Lokal di Lampung. IJSS: The Indonesian Journal of Social Studies, 6(2), 180–191. https://doi.org/10.26740/ijss.v6n2.p180-191

Sri Wahyuni Ningsih, Mila Misrohatul Karomah, Erfania Nabila, & Mas’odi. (2025). Analisis Ideologi Kolonialisme Dalam Novel Bumi Manusia Karya Pramoedya Ananta Toer Kajian Pos Kolonial. Student Research Journal, 3(1), 09–16. https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v3i1.1680

Sumendap, R. (2022). Peran Public Relations Antara Sekolah Dan Masyarakat Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar (Studi Kasus Di Sekolah Dasar Kecamatan Tondano Selatan Kabupaten Minahasa). Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 655–662. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.655-662.2022

Supriatna, E., & Sumaryoto, S. (2024). Konsep Pendidikan Tan Malaka Dan Pengaruhnya Pada Masa Pergerakan Nasional 1921-1926. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 7(2), 277–288. https://doi.org/10.30998/herodotus.v7i2.20541

Tohis, R. A. (2023). Biografi dan Karya Intelektual Tan Malaka: Studi Historis-Faktual Tokoh. Historia Islamica: Journal of Islamic History and Civilization, 2(1), 75–98. https://doi.org/10.30984/historia.v2i1.640

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Zulfikar Riza Hariz Pohan. (2025). Kalak Kampong: Identitas dari Kesadaran Kelas dan Inferioritas di Aceh Singkil-Subulussalam. Abdurrauf Social Science, 2(1), 97–109. https://doi.org/10.70742/arsos.v2i1.69

Downloads

Published

2025-08-03

How to Cite

Al Salwa, S., Istikhomah, I., Faeda, J. N., & Yuriska, S. T. (2025). Analisis Konsep Pendidikan Kritis Tan Malaka Dalam Buku Aksi Massa: Pendidikan Sebagai Alat Perjuangan. Jurnal Pusat Studi Pancasila Dan Kebijakan, 1(3), 163–176. https://doi.org/10.62734/jurnalpuspaka.v1i3.716