Analisis Konsep Pendidikan Kritis Tan Malaka Dalam Buku Aksi Massa: Pendidikan Sebagai Alat Perjuangan
DOI:
https://doi.org/10.62734/jurnalpuspaka.v1i3.716Keywords:
Tan Malaka, critical education, Mass ActionAbstract
This study examines Tan Malaka's thoughts on criticaleducation as expressed in his work Aksi Massa (1926), with anemphasis on his view of education as an instrument of politicalstruggle and national liberation. For Tan Malaka, education isnot neutral, but rather laden with ideological interests, whereduring the colonial period it was used as a tool by the colonizersto produce a skilled workforce that was politically obedient. From a critical education perspective, Tan Malaka's ideasemphasize the importance of education as a means of buildingclass consciousness, strengthening solidarity, and mobilizingworkers and farmers towards true independence. This study uses a qualitative method with a literature study approach thatfocuses on Aksi Massa and secondary sources relevant tocritical education. The findings show that for Tan Malaka, education not only functions as an intellectual activity, but alsoas a medium for liberation and mass organization to destroyoppressive structures in order to realize a just and independentsociety.
Downloads
References
Afida, I., Diana, E., & Agus Puspita, D. M. Q. (2021). Merdeka Belajar dan Pendidikan Kritis Paulo Friere dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 12(02), 45–61. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i02.553
Alim, S. (2024). Ulama dan Kolonialisme Belanda: Respons Syekh Nawawi Banten dan Sayid Usman. Thalibul Ilmi Publishing & Education.
Alwi, U., Badwi, A., & Baharuddin, B. (2021). Peran Pendidikan Sebagai Transformasi Sosial dan Budaya. Jurnal Al-Qiyam, 2(2), 188–194. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v2i2.176
Bethari, R. A. (2024). EKSISTENSI DAN KEBEBASAN DALAM PEMIKIRAN PAULO FREIRE: MENUJU HUMANISASI MELALUI KESADARAN KRITIS. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, dan Sosial Budaya, 30(3), 1–12. https://doi.org/10.33503/paradigma.v30i3.69
Boimau, A. M., Taneo, F., Natonis, W., Tefa, R., & Indriani, M. (2025). PENGUATAN KESADARAN KRITIS SEJAK DINI MELALUI KURIKULUM SD BERBASIS TEORI REVOLUSI SOSIAL. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 3(1), 107–119.
Dianawati Lega & Hartanto. (2023). Tanggungjawab Pemerintah dan Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. ADIL: Indonesia Journal, 4(2), 54–67. https://doi.org/10.35473/aij.v4i2.2404
Fathul Wahid. (2023). Kesadaran Kolektif Pendidikan Tinggi. Universitas Islam Indonesia.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Continuum.
Hadi, A., & Romadloni, S. (2025). Traces of Tan Malaka’s Thoughts on Education: Relevance an Implications for Contemporary Education. SINGOSARI: Jurnal Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se-Indonesia (P3SI) Wilayah Jawa Timur, 1(3), 71–74. https://doi.org/10.63440/singosari.v1i3.48
Hamna, Bk, M. K. U., Hamna, Pontoh, A. F., & Sinyor, R. (2024). Peran Strategis Bahasa Indonesia dalam Membangun Identitas Budaya dan Masyarakat Berdaya Saing. JURAGAN: Jurnal Ragam Pengabdian, 1(2), 60–69. https://doi.org/10.62710/abtbar05
Hasan, M., Hasan, S., Anita, A., Yasir, A., & Basirun, B. (2023). KEBIJAKAN SISTEM PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA ZAMAN PRA KEMERDEKAAN MASA KOLONIAL BELANDA DAN JEPANG. Al Wildan: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 126–136. https://doi.org/10.57146/alwildan.v1i3.711
Husin, A., & Guntara, M. A. (2021). Dampak Eksploitasi Anak Dalam Bidang Pendidikan. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 947–958. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.947-958.2021
Ilaa, D. T. (2021). Feminisme dan Kebebasan Perempuan Indonesia dalam Filosofi. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), 211–216. https://doi.org/10.23887/jfi.v4i3.31115
Ixfina, F. D., & Rohma, S. N. (2025). Dasar-Dasar Pendidikan sebagai Pembentuk Moral dan Intelektual Peserta Didik di Sekolah Dasar. J-CEKI:Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(2), 222–231. https://doi.org/10.56799/jceki.v4i2.7065
Kurniawati, O. B., & Junaidi, M. (2023). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF KH. ABDURRAHMAN WAHID. Dar El Ilmi: Jurnal Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 10(1), 135–166. https://doi.org/10.52166/darelilmi.v10i1.4581
Lestari, A., Munajah, N., & Uyuni, B. (2023). KONSEP PENDIDIKAN PAULO FREIRE DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 288–307. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v6i2.3319
Malaka, T. (2022). Aksi Massa. Narasi.
Mantili, R., & Jumalan, R. (2022). EKSISTENSI TEORI HAK MILIK PRIBADI DALAM KEPEMILIKAN PERSEROAN TERBATAS (DARI PERSPEKTIF SISTEM KAPITALISME DAN SISTEM EKONOMI PANCASILA). Acta Diurnal Jurnal Ilmu Hukum Kenotariatan dan ke-PPAT-an, 5(2), 251–269. https://doi.org/10.23920/acta.v5i2.929
Mukhtar, J., Yunus, Y., & Nugroho, I. (2021). Integrasi Kegiatan Masyarakat Budaya Lokal dan Lembaga dalam Pendidikan Toleransi. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 16(1), 43–57. https://doi.org/10.31332/ai.v0i0.2676
Munawarah, R., & Kristanto, A. A. (2022). Alienasi Pemuda dalam Politik: Peran Nilai dan Kepercayaan Politik Pada Partisipasi Politik Pemilih Pemula. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 32–50. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7081
Nesti, M. R., & Pendri, A. (2023). Nilai Kebebasan sebagai Wujud Protes dalam Puisi Karya Wiji Thukul dan Chairil Anwar: Kajian Analisis Break. GERAM, 11(2), 90–101. https://doi.org/10.25299/geram.2023.vol11(2).15432
Nur, A. (2022). Kapitalisme Pendidikan dan Reinventing Paradigma Pendidikan Indonesia: Sebuah Tinjauan Antropologi Pendidikan. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(1), 69–84. https://doi.org/10.55623/au.v3i1.94
Pramono, M. (2023). Impotence in Education: Tracing Fragments of Agamben’s Philosophy of Education. MOZAIK HUMANIORA, 23(1), 93–106. https://doi.org/10.20473/mozaik.v23i1.38265
Prayogi, A., Nasrullah, R., Wahyudi, N. A., Setyawan, M. A., Riyadi, R., & Syaifuddin, M. (2025). Pentingnya Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh bagi Siswa Sekolah: Suatu Kajian Teoritis dan Praktis. Quantum Edukatif: Jurnal Pendidikan Multidisplin, 2(1), 29 Aprl 2025.
Qomaruddin, Q., & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 77–84. https://doi.org/10.52620/jomaa.v1i2.93
Rafiqoh Salma, Dewi, R., & Wulandari, L. (2023). Pengaruh Politik Etis Kolonial Belanda Terhadap Pertanian dan Ekonomi Lokal di Lampung. IJSS: The Indonesian Journal of Social Studies, 6(2), 180–191. https://doi.org/10.26740/ijss.v6n2.p180-191
Sri Wahyuni Ningsih, Mila Misrohatul Karomah, Erfania Nabila, & Mas’odi. (2025). Analisis Ideologi Kolonialisme Dalam Novel Bumi Manusia Karya Pramoedya Ananta Toer Kajian Pos Kolonial. Student Research Journal, 3(1), 09–16. https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v3i1.1680
Sumendap, R. (2022). Peran Public Relations Antara Sekolah Dan Masyarakat Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar (Studi Kasus Di Sekolah Dasar Kecamatan Tondano Selatan Kabupaten Minahasa). Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 655–662. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.655-662.2022
Supriatna, E., & Sumaryoto, S. (2024). Konsep Pendidikan Tan Malaka Dan Pengaruhnya Pada Masa Pergerakan Nasional 1921-1926. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 7(2), 277–288. https://doi.org/10.30998/herodotus.v7i2.20541
Tohis, R. A. (2023). Biografi dan Karya Intelektual Tan Malaka: Studi Historis-Faktual Tokoh. Historia Islamica: Journal of Islamic History and Civilization, 2(1), 75–98. https://doi.org/10.30984/historia.v2i1.640
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141
Zulfikar Riza Hariz Pohan. (2025). Kalak Kampong: Identitas dari Kesadaran Kelas dan Inferioritas di Aceh Singkil-Subulussalam. Abdurrauf Social Science, 2(1), 97–109. https://doi.org/10.70742/arsos.v2i1.69
Downloads
-
PDF
Abstract View: 63,
PDF Download: 38
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Syiva Al Salwa, Istikhomah Istikhomah, Jessica Nur Faeda, Stanny Tessa Yuriska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.